direct naar inhoud van 3.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Bedrijventerreinen
Status: vastgesteld
Plantype: beheersverordening
IMRO-idn: NL.IMRO.0899.BVObedrterreinen-VA01

3.3 Gemeentelijk beleid

3.3.1 Structuurvisie Brunssum

In de door de gemeenteraad op 2 november 2009 vastgestelde Structuurvisie staat hoe de gemeente tot het jaar 2025 om zal gaan met toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen, zoals wonen, ondernemen, wijkvoorzieningen, verkeer en recreëren. Deze visie vormt de richtlijn voor alle toekomstige bestemmingsplannen en vrijstellingsmogelijkheden.

In de Structuurvisie geeft de gemeente aan welke maatregelen zij zal gaan nemen om de negatieve effecten die gepaard gaan met vergrijzing en ontgroening zoveel mogelijk te beperken. Daarbij wordt onder andere ingezet op het versterken van 'schone' werkgelegenheid. Zonder voldoende werkgelegenheid heeft Brunssum onvoldoende toekomst. Essentieel daarbij is een goede bereikbaarheid en aansluiting op de regionale infrastructuur.

De Structuurvisie is voorts opgebouwd uit 5 thema's die allen in meer of mindere mate van toepassing zijn op het besluitgebied:

Wonen

De beleidsambities zijn gericht op herstructurering van de woningvoorraad. Met het oog op de krimpopgave zijn nieuwe woonlocaties alleen toegestaan wanneer deze gecompenseerd worden door sloop van woningen. Andere algemene beleidsambities zijn het verbeteren van de woonomgeving, en behoud en bescherming van woningen in het Beschermd Gezicht Mijnkolonieën.

Werken

De beleidsambities zijn gericht op het stimuleren van 'schone' werkgelegenheid (zorg, toerisme, duurzame energie) en het faciliteren van startende ondernemers in bedrijfjes aan huis (mits het woonklimaat niet wordt aangetast). Verder zet de Structuurvisie in op uitbreiding van bestaande bedrijven, vestiging van nieuwe ondernemingen en vervangende nieuwbouw (revitalisering) op bestaande bedrijventerreinen en voorzieningenconcentraties. Nieuwe hinderlijke bedrijfsactiviteiten worden niet toegelaten.

Voorzieningen

De beleidsambities zijn gericht op het versterken van het winkelgebied in het 'Ei' (Kerkstraat e.o.). en versterking van horeca en cultuur op het Lindeplein. Verder wordt gestreefd naar een concentratie van maatschappelijke en commerciële voorzieningen in de wijken, en naar een efficiënter gebruik van schoolgebouwen door bundeling in Brede Scholen. Speciale aandacht is er voor zorg en gezondheid (Zorgplein Atrium).

Recreatie, natuur, milieu

In de Structuurvisie worden vier stadsparken aangewezen als basis voor hoofdgroenstructuur, waarbij een groene dooradering wordt gecreëerd tussen de parken onderling en het buitengebied (Brunssummerheide, Oostflank en agrarisch gebied). Andere beleidsambities zijn versterking van de recreatieve kwaliteiten in de Oostflank (met een goede integratie tussen natuurbeleving en nieuwe recreatieve ontwikkelingen), waarbij onder meer recreatieve verbindingen tussen het Schutterspark en de Oostflank aangebracht zullen worden en aansluiting gezocht zal worden bij (regionale) recreatieve fietsverbindingen. Ook wordt ingezet op behoud van de cultuurhistorische waarden uit de mijntijd, waarbij bijvoorbeeld het oude mijnspoor in ere hersteld zal worden.

In het thema werken wordt nog specifiek ingegaan op het beleid ten aanzien van de bedrijventerreinen. Een leefbaar Brunssum is een Brunssum waar niet alleen gewoond kan worden, maar waar ook gewerkt wordt en ondernemers in staat zijn kansen en mogelijkheden in de markt te benutten. Ruimte voor economische dynamiek is absoluut noodzakelijk om de gemeente ook in 2025 leefbaar te houden. Economische dynamiek biedt mensen emplooi en ontplooiingsmogelijkheden. Het bindt mensen daarmee aan Brunssum, maar is ook aanleiding om de stap van elders naar Brunssum te maken.

Economische dynamiek is een essentiële randvoorwaarde om een gedeeltelijk antwoord te geven op de krimp van de bevolking. Economische dynamiek kan jonge mensen aantrekken die in Brunssum toekomst zien. De kwaliteit van de woon- en leefomgeving moet er voor zorgen dat deze economische vestigers verankeren in Brunssum. De gemeente wil met de ontwikkeling van de Oostflank een belangrijke impuls voor de economische dynamiek teweegbrengen. In de Oostflank wordt de ruimte gecreëerd voor economische vernieuwing. In nauwe samenwerking met de andere Parkstad gemeenten streeft de gemeente naar een krachtige ontwikkeling op het gebied van toerisme/recreatie/leisure en duurzame energie. Een ontwikkeling die moet leiden tot een structurele economische toegevoegde waarde, dus moet leiden tot extra investeringen en bestedingen van bezoekers van buiten de regio. Want alleen dan ontstaat een economische meerwaarde die ook leidt tot meer werkgelegenheid en een breder toekomstperspectief voor zowel de huidige inwoners als voor mensen die zich in Brunssum willen vestigen.

Naast deze belangrijke impuls zet Brunssum in op het behoud van bestaande werkgelegenheid en een groei in schone werkgelegenheid in de sector zorg en een geringe groei in food-retail en non-food. Daarom stimuleren we deze bedrijvigheid, binnen milieuhygiënische randvoorwaarden. Brunssum ziet geen taak in het opvangen van regionale bedrijvigheid, met uitzondering van bedrijven in de toeristisch/recreatieve/leisure sector.

Voor het beleid ten aanzien van de "reguliere bedrijvigheid" maken we een onderscheid tussen consumentgerichte ondernemingen en ondernemersgerichte ondernemingen. Voor de consumentgerichte ondernemingen zijn consumenten nodig. Dergelijke ondernemingen zijn sterk gerelateerd aan het aanwezige draagvlak. Te denken valt aan detailhandel, zorg, sport, onderwijs en leisure, maar ook autobedrijven, aannemers en loodgieters behoren tot deze categorie. Deze ondernemingen zorgen voor werkgelegenheid én bieden tevens diensten en producten aan de inwoners van Brunssum. Om deze redenen zijn zij van groot belang voor de leefkwaliteit. Consumentgerichte ondernemingen zijn geconcentreerd op Haefland, in het centrum en op het Emma bedrijventerrein.

Als gevolg van schaalvergroting en een krimpende bevolking verwachten wij dat een deel van deze ondernemingen het lastig krijgt. We helpen de consumentgerichte ondernemingen om de ondernemingskansen te vergroten.

De ondernemersgerichte bedrijven zijn minder gebonden aan de aanwezige inwoners. Zij zoeken een kavel om op te kunnen ondernemen, nabij hun afzetmarkt, bereikbaar voor toeleveranciers en op korte afstand van adequaat personeel. Ondernemersgerichte bedrijven zijn geconcentreerd op Bouwberg en Rode Beek.

Op het moment dat het bedrijf zijn maximale ruimte benut heeft, staat het voor een keuze: uitbreiden of verhuizen. De gemeente streeft ernaar de ruimtebehoefte van bedrijven (uitbreiding van de kavel of verhuizen naar een nieuwe kavel) zo goed mogelijk te faciliteren. Dit mag echter niet ten koste gaan van de ruimtelijke kwaliteiten van de gemeente en van het functioneren van Brunssum als goede leefgemeente.

Middels onderhavige beheersverordening worden de hierboven genoemde ontwikkelingen niet mogelijk gemaakt. Noodzakelijke ontwikkelingen in het kader van de Structuurvisie worden middels afzonderlijke planologische procedures mogelijk gemaakt. Deze beheersverordening voorziet uitsluitend in het opnieuw vastleggen van de bestaande situatie.